Algemene informatie
Modelreeks: aug. 2022 - feb. 2024
Technische informatie
Koppel: 420 Nm
Aantal cilinders: 6
Transmissie
: 6 versnellingen
Automaat
Aandrijving
: Achterwielaandrijving
Acceleratie (0-100): 4
6 s
Topsnelheid: 272 km/u
Ledig gewicht: 1.458 kg
Wielbasis: 257 cm
Interieur
Interieur
kleur: Bruin
Aantal zitplaatsen: 2
Milieu en verbruik
Gemiddeld brandstofverbruik: 11
3 l/100km (1 op 8
8)
Energielabel: G
Staat
Aantal sleutels: 2
Financiële informatie
Afleverkosten: De getoonde prijs is inclusief € 695 afleverkosten.
Motorrijtuigenbelasting: geen
Productveiligheid
Fabrikant: Van der Kooi Sportscars Meidoornkade 18 3992AE HOUTEN
NL 0304100490 http://www.vanderkooisportscars.nl verkoop@vanderkooisportscars.nl
De Erfgenaam van de Geest - Lotus Emira V6 (2022)"
Op een heldere ochtend in het Engelse graafschap Norfolk glinsterde de zon op het natte asfalt. Op het testcircuit van het iconische merk Lotus stond een sportauto te schitteren als een edelsteen in het ochtendlicht - de Lotus Emira 3.5 V6
bouwjaar 2022
gehuld in een diepe British Racing Green
als een stille buiging voor de man die het allemaal begonnen is: Colin Chapman
oprichter van Lotus in 1948.
De Emira was niet zomaar een nieuwe sportwagen. Dit was het slotakkoord van een tijdperk. De laatste Lotus met een conventionele verbrandingsmotor. Een laatste liefdesbrief aan alles waar Chapman voor stond: lichtheid
puurheid
rijplezier boven alles.
Onder de motorkap lag een beest - een 3.5-liter V6
supercharged
goed voor 405 pk
gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met schakelflippers. Hoewel sommigen puristen de handbak zouden missen
voelde deze automaat aan als een racewagen voor de openbare weg. Elke schakelbeweging werd met een rauwe grom begroet. Niet klinisch
niet digitaal - maar mechanisch
levend
écht.
Zijn lijnen waren scherp
gespierd en toch elegant. De Emira zag eruit als een supercar
maar was ontworpen met de functionaliteit van een sportwagen. De grote luchtinlaten
de lage neus
de gespierde heupen - alles ademde snelheid
zelfs in stilstand. Als je hem zag
voelde je dat hij iets bijzonders was. Geen overdreven gimmicks
geen overbodige luxe - precies zoals Chapman het bedoeld had: "Simplify
then add lightness."
De kleur - British Racing Green met gele accenten - was een knipoog naar de klassieke Lotus-racewagens uit de jaren '50 en '60. De geest van de Lotus 49
van Jim Clark
van de gouden Formule 1-dagen
leefde voort in de vormen van deze moderne machine.
En toch was de Emira geen compromis. Binnenin vond je verfijnde materialen
comfort
en technologie.
Dit was Lotus die eindelijk volwassen werd
zonder zijn ziel te verkopen. Voor het eerst voelde een Lotus als een volwaardige rivaal van Porsche en McLaren
maar mét een uniek karakter.
Toen de Emira over het asfalt gierde
voelde het alsof Colin Chapman zelf even meekeek vanuit de wolken. De stuurinrichting - ongefilterd
direct - vertelde je elke oneffenheid in het wegdek. Het gewicht - of eerder het gebrek eraan - zorgde voor een ongelooflijke wendbaarheid. En het geluid? Dat was geen soundtrack uit een speaker
maar een mechanisch orkest
met de V6 als dirigent.
De Lotus Emira 3.5 V6 uit 2022 was meer dan een auto. Het was een ode. Een afscheid. En tegelijk een belofte.
Want hoewel de toekomst elektrisch is
leeft de geest van Chapman voort - in elke bocht
elke acceleratie
en elke hartslag die versnelt zodra je instapt.
IS DIT MISSCHIEN UW AUTO
BEL DAN SNEL MET MARCO VOOR EEN AFSPRAAK ! 030-4100490 OF 06-81344949 wacht niet te lang
mooier wordt het niet.
= Bedrijfsinformatie =
Voor meer informatie over deze auto kunt u contact opnemen met Willem van der Kooi op +31(0)30-4100490 of via Willem@vanderkooisportscars.nl.
Hoewel alle gegevens met de grootst mogelijke zorgvuldigheid zijn samengesteld is Van der Kooi Sportscars niet aansprakelijk voor enige directe of indirecte schade die zou kunnen ontstaan door het gebruik van deze aangeboden informatie. Aan de in dit document verstrekte informatie kunnen op geen enkele wijze rechten worden ontleend of aanspraken worden gemaakt wanneer deze niet door een tekeningsbevoegde is ondertekend. Alle informatie is onder voorbehoud van druk-
zet-
prijs-
en programmeerfouten. Alle afbeeldingen zoals deze getoond worden zijn auteursrechtelijk beschermd en mogen niet worden gebruikt door derden.